Sluajte Radio 31 Plus pomoću:
SLUSATE RADIO 31 PLUS UZICE:
-
Administrator
Cija je Crna Gora?
Cija je Crna Gora?
Србофобија страх од велике земље
Политички узори Монтенегра не смију да зуцну никоме, осим Србији. И обожавају да зборе о хиљаду година постојања и десет година вјечности. Но, о ономе што испуњава све те стотине и вјекове, ћуте као рибе. Хоће дугу историју, али не ову, него ако може неку другу. Много галаме и пјесама, много свега а садржаја и покрића ниђе
ПИШЕ: Лука Радоњић
У одбрану Монтенегра од велике Србије, прва је стала група мала али одабрана. На границу су први пошли писци саопштења извјесни Вујовић Иван и Станић Мирко из СДП, писац романа Радосавовић Ђуро из Вијести и Подгорице, и писац глупости Андреј, из чувеног црногорско-брдског братства Николаидис, ратни ветеран и добровољац (он је дошао из другог правца, из правца покојног олимпијског Сарајева).
Добровољац и писац глупости огласио се за Антену М, за неупућене антеницу која је током славних 90тих хватала опозициону фреквенцију, јер Мило упркос висини и напињању на прсте није успио да је довати. Док му нијесу дали лоповску на коју се попео, усмјерио антеницу ка Вили Горица и од тад ова антена умјесто фреквенције хвата дарка шуковића. Писац романа огласио се за Слободну Европу, глас мира, љубави и толеранције, а писци саопштења огласили су се за оно мало бирачког тијела СДП-а које је преостало, након разних Милоугодних трговина кроз које су прошли од Жарка до Ранка, током свог дугог путовања у Јевропу.
Из дома у дом
Након што се из Србије чуло да је Црна Гора класична српска држава, први је на границу похитао Станић, опасан ентузијазмом и изразима оштра осуда, хитни поступак и захтијевање да се званична Србија изјасни. Како се из Србије нико није оглашавао, а што је упућивало на тихо и подмукло груписање српских трупа под окриљем ноћи, тако је стигло појачање у виду извјесног Вујовића и буљука ријечи мало другачијег призвука: добри сусједски односи и господин Вучић. Како се са оне банде српства и даље нико није огласио, ови устаници су се повукли. А што би се ко и оглашавао? Није битно да ли је то став званичне Србије, кад је то вазда био став званичне Црне Горе, све до њеног уласка у Монтенегро еру. А о томе можемо сазнати управо из званичне комуникације Црне Горе и Србије. У одговору на позив Његовог величанства Александра Обреновића, краља Србије, да се састану, господар Црне Горе књаз Никола Петровић Његош, каже: Наш срећни састанак обновиће и освјежити, ја се уздам, дух нашег правог Српства, које у нашу љубав и добре братске одношаје полаже своју наду. Црногорски владар у Србију стигао је о Видовдану 1896. године, а у Београду га дочекују краљ, војска и народ.
На помену косовским жртвама у Саборној цркви, књаз Никола је био у свечаној црногорској ношњи а око паса је носио сабљу краља Милутина. Касније, приликом свечаности у двору, у својој здравици домаћину, господар Црне Горе говори: Ево ме у твојој Србији, у твојој пријестоници, у твоме сјајном двору, ка што се каже, из дома у дом дођох, подносећи ти братски поздрав јужног Српства, Црне Горе, Зете Балшића, Црнојевића и дома мога, стране у којој се непрекидност српске самосталности вјерно и срећно очува са много жртава и прегнућа. И дођох ти на Видовдан!
Ни бројно надмоћније, ни урођена храброст разоритеља наше царевине не бише тако фатални за њен опстанак, колико наша неслога. И данас, на уставке видовске, драги мој брате, пред лицем милог нам Српства, поднашим ти израз лица као најпрви зрак сунца којим је јутрос врх мога Ловћена обасјао, израз оне благословене слоге и љубави, које народ жели да међу нама постоји. Ваља умјесто писања саопштења своје партије мало прионути на читање званичних рукописа и говора своје државе кроз вјекове. То је сигуран пут до питања, али не овог Хоће ли се званична Србија оградити?, него може ли се Црна Гора оградити од саме себе? и одговора зашто не може.
Колијевка, него што
Писац романа Ђуро Радосавовић, дао је Слободној Европици поводом изјава из Србије, сљедећу мудрост: То је она теза о Црној Гори као о српској Спарти или као колијевци српства. Управо су такве изјаве допринијеле да се Црна Гора и Србија удаљавају једна од друге. Кад год се говорило тим речником, губиле су се карте, односно губила се партија. Ехх.. Рекло би се лијено. Звучи као тик послије првог срка дојч кафе: не заебај или а то ти је онеа прича ми смо Срби. Али добро, за некога ко тихује и медитира у својим да се коме не замјерим колумнама, у којима трага за врхунцем хипстерског конформизма, овај став у покушају и није толико лијен.
Прво, кад год се говорило о Црној Гори као Српској Спарти и Колијевци Српства, Црна Гора и Србија се нијесу удаљавале него зближавале у свакојаким изазовима у којима су дијелиле судбину и стварале заједничку историју и будућност. Синтагма Српска Спарта никла је као ода ратничком духу Црногораца, Брђана, Херцеговаца и свих других који су носили капу са четири оцила, она је израз надахнућа борбом и отпором српских спартанаца, исказ дубоког поштовања начину живота наших предака. О српским спартанцима, нобеловац из Травника у свом чувеном есеју о Његошу, каже: Целокупна судбина свих људи била је тим заветом омеђена и управљана. Као у најдревнијим легендама, које су увек и највећа људска стварност, сваки је на себи лично осећао историјску клетву која је лафе претворила у ратаре, оставивши им у души страшну мисао Обилића, да тако живе разапети између своје ратарске, рајинске стварности и витешке, обилићевске мисли. Црна Гора и свет који је избегао у њена брда били су квинтесенција тога косовског мистерија. Све што се у тим брдима рађало, долазило је на свет са рефлексом косовске крви у погледу.
А ништа мање живописно, није говорио ни књаз Никола, обраћајући се својој војсци на светковини светођорђевскога крста на Цетињу (војнички орден Светог Ђорђија, великомученика и побједоносца, установила је руска царица Катарина). Оволики број одликованијех Св. Ђорђевским крстом у једној малој војсци, као што је наша, риједак је и дичан догађај. Ја се поносим с тијем, а тијем више што у вама, који сте срећни да носите тај дични знак јунаштва ја гледам само представнике моје цијеле јуначке војске. Као што сам барјаке неких батаљона обдарио златном медаљом Милоша Обилића не могући одијелити најјуначније од једнако јуначкијех тако сте и ви обдарени за ваша јунаштва у име јунаштва цијеле војске. Касније ће у свом ратном прогласу, цар јунака своју војску позвати да рат приме српски и јуначки!, дакле у српско- спартанском духу. То што се данас један дио грађана у ЦГ јежи, стреца, цима и куца у дрво три пута кад чује ријеч спарта па још српска, и што за комплименте прима неке друге ствари и работе, то је проблем садашње ЦГ односно Монтенегра.
А кад је у питању колијевка српства, није то никаква она теза, то је чињеница. Приликом једног од најсвечанијих тренутака у историји Црне Горе, свјеже крунисани краљ, говори о ЦГ, као земљи која је Српству дала прву признату краљевину. На коју је мислио ако није на Дукљу, а ђе је рођен родоначелник династије Немањића, ако није у Подгорици, и ко је васкрсао косовски мит и култ, дајући му надмоћ у национал-романтизму 19. вијека, ако није Његош на Цетињу? Може Монтенегро данас да се прогласи и провинцијом Турске или Алжира, или кантоном Швајцарске или покрајином Италије, али је био и остао колијевка српства.
СРБОФОБИЈА страх од велике земље
Николаидис Андреј?! Присутан!
Браво, Андреј. Референдумска перјаница и узданица, огласила се брзо након изјава из Србије, које су пријетиле Монтенегру окупацијом. У ауторском тексту за Антеницу, овај чувени црногорски борац и добровољац, разјашњава људима конфузију у медијима. Каже, ако сте мислили због реакција из Србије, да је црногорски парламент кренуо да регулише питање вјере у Србији није, него у својој земљи, а српски политичари се, уствари мијешају, ексклузивно открива николаидис, док му пласирана фора пропада као лош центаршут. Истина је да овај тип неријетко зна у својим текстовима да се обруши на Црногорце, као једном у свом штиву Црногорци не воле никога па ни себе, но, кад чује ћирилицу, текстови му нагло оболе од страха од великог простора (србофобија страх од велике земље, великог простора, због чега људи попут Николаидиса за природно окружење бирају средине попут Сарајева). И онда почне да се сужава, и сужава, и сужава, све док му текстови не постану довољно мали да у њима сам себи узгледа крупан и битан. На његове тезе није потребно одговарати историјом, јер је он сам најбоље о себи посвједочио након референдума, када је у пјесничком заносу рекао, да има неке поетске правде у томе, што су великосрпском сну Петровића, моји Албанци задарали коначан ударац. Дирљиво, заиста. Да ли можда након избацивања Његоша из химне, у исту ваља уметнути Николаидиса?!
Политички узори Монтенегра не смију да зуцну никоме, осим Србији. И обожавају да зборе о хиљаду година постојања и десет година вјечности. Но, о ономе што испуњава све те стотине и вјекове, ћуте као рибе. Хоће дугу историју, али не ову, него ако може неку другу. Много галаме и пјесама, много свега а садржаја и покрића ниђе.
Или просто: Велики турбан, а под њим хоџе нема.
https://balkanskageopolitika.com
Pravila Postanja
- You may not post new threads
- You may not post replies
- You may not post attachments
- You may not edit your posts
-
Forum Rules